ICT-er Sebastiaan helpt graag mensen, zowel in zijn werk als in zijn vrije tijd.

Vier jaar geleden begon Sebastiaan als ICT’er bij DigiContact. Hij zorgt ervoor dat cliënten met een iPad of telefoon met de medewerkers van DigiContact kunnen bellen. Hiervoor maakt hij de vaak moeilijke instructies begrijpelijk voor cliënten. We spreken Sebastiaan over dit werk, zijn motivatie en wat hij daarnaast nog meer doet.

Ik zorg ervoor dat cliënten met DigiContact kunnen bellen.

‘In 2019 ben ik bij DigiContact begonnen. Ik werkte daarvoor als bezorger voor een wijnhandel en wilde er graag weg. Ik woon zelf ook bij Philadelphia en besprak daar dat ik graag iets anders wilde doen, het liefst bij Philadelphia. Zo kwam deze baan op mijn pad. Eerder deed een externe partij de ICT van DigiContact erbij, maar ik ben echt in dienst gekomen om dit op te pakken. Ik had nog geen ervaring met ICT en deed het eerst nog met een Wajong-uitkering. Inmiddels is dat steeds meer afgebouwd en ben ik volledig in dienst bij DigiContact.’

‘Ik zorg ervoor dat cliënten met DigiContact kunnen bellen. Eerst kwam ik daarvoor vooral bij cliënten thuis, maar tegenwoordig doe ik dat op afstand. DigiContact is zorg op afstand, dus zo werk ik ook. Ik geef een uitleg en als een cliënt een iPad van DigiContact nodig heeft, dan zorg ik ervoor dat hij die, geïnstalleerd en wel, krijgt. Niet elke cliënt heeft dit nodig, want we stimuleren het steeds meer om op een eigen telefoon, tablet of laptop in te loggen.’ 

‘Daarnaast help ik bij storingen. Ik zet de melding door of onderneem een andere actie om hier iets aan te doen. De vragen en meldingen hebben betrekking op de hardware, want ik houd me niet bezig met de software en de systemen waarmee DigiContact-medewerkers werken. Ik help echt aan de kant van de inbeller. Soms krijgt een cliënt nieuw internet, waardoor er weer opnieuw iets geïnstalleerd moet worden. Daarbij maak ik de meest bijzondere situaties mee. Zo kwam ik eens bij iemand die zei dat ze internet had. Ik vroeg om de code, waarop ze antwoordde: “Dat weet ik niet, want het ligt nog onder mijn bed.” Er was nog helemaal niets geïnstalleerd, het lag al maanden in de doos. Ik heb het toen voor haar geïnstalleerd.’

Ik ken de wereld van een cliënt en weet hoe je hen moet benaderen en behandelen.

‘Deze baan past bij mij, omdat ik goed de vertaalslag kan maken tussen moeilijke termen en begrijpelijke taal voor cliënten. Ik woon namelijk zelf ook bij Philadelphia, op een 24/7 locatie in Zwolle. Daardoor ken ik de wereld van een cliënt en weet ik hoe je cliënten moet benaderen en behandelen. Bij een vraag of melding weet ik van tevoren niet precies wat voor situatie ik ga krijgen. Daardoor moet ik altijd eerst aftasten. Dat vind ik heel leuk. Ik houd van die afwisseling.’

‘Ik heb vooral contact met cliënten over het gebruik van DigiContact, maar ook begeleiders lopen wel eens tegen iets aan waarvoor ze bij mij terechtkomen. Daarnaast heb ik contact met de externe bedrijven die DigiContact inzetten, over allerlei gebruikersvragen.’

Je hebt 24/7 iemand op wie je terug kan vallen als er wat is.

‘Het grootste voordeel van DigiContact is dat je altijd weet dat je iemand kan bereiken. Je hebt 24/7 iemand op wie je terug kunt vallen als er wat is. Een aantal bewoners van de locatie waar ik woon heeft ook hulp van DigiContact. Zij vinden het heel fijn dat ze, als ze om 3 uur ’s nachts wakker worden, kunnen bellen over iets waar ze mee zitten. Het geeft ze rust en veiligheid, waardoor ze na het gesprek weer in slaap kunnen vallen. Dat zijn de mooie verhalen.’

‘Ook is het fijn dat DigiContact op een eigen device te gebruiken is. Daardoor maakt het niet uit waar je bent. Sta je op het station en rijdt de trein niet, dan kun je ze bellen. Cliënten die een iPad van DigiContact gebruiken, zijn afhankelijk van wifi. Dat gaat moeilijker, terwijl je jouw eigen apparaat snel kunt gebruiken. Jouw stressmoment kun je daardoor snel verminderen, doordat ze je direct gerust kunnen stellen en met je mee kunnen kijken. Ze helpen je meteen.’

‘Ik maak graag de verstaalslag voor cliënten. Het begrijpelijk maken hoe zij DigiContact kunnen gebruiken, vind ik het belangrijkste. Het is dan ook gaaf als het me lukt om een cliënt die er eerst niets van wilde weten, uit te leggen wat hij of zij ermee kan doen. Dan ga ik met een goed gevoel naar huis en daar haal ik veel energie uit.’

Dat zijn van die kleine momenten waarin ik merk dat mijn hulp belangrijk is.

‘Er zijn meerdere momenten geweest waarop ik het idee had dat ik met mijn werk een belangrijke bijdrage had geleverd. Zo doe ik altijd het eerste belletje samen met de cliënt. Ik laat zien hoe het werkt, dat ze alles kunnen vragen en hoe ze bijvoorbeeld een foto kunnen sturen. Zodra ze weten wat ze allemaal met DigiContact kunnen, zie je hun ogen sprankelen. Ze krijgen door dat ze hier echt wat aan hebben. Dat zijn van die kleine momenten waarin ik merk dat mijn hulp belangrijk is.’

‘Daarnaast zie ik, omdat ik regelmatig bij mensen over de vloer kom, wat anderen niet zien. Ik kom achter de voordeur. Er zijn wel momenten geweest die mij bij zijn gebleven, bijvoorbeeld toen ik in een huis kwam waar slechts een smal paadje was om te lopen en waar het heel vies was. Dat bevestigt wel dat het belangrijk is dat DigiContact er voor die personen kan zijn. Zo’n situatie neem ik wel eens mee naar huis. Soms bel ik dan met collega’s van DigiContact, om het even van me af te praten. Op die manier kan ik het weer loslaten. Omdat ik ook cliënt ben, is mij wel eens gevraagd of ik een abonnement van DigiContact zou willen hebben. Dat wil ik niet. Het zijn collega’s en het lijkt me heel lastig om hen ook te zien als begeleiding.’

‘Naast DigiContact werk ik bij de ICT-afdeling van Philadelphia, waar ik de telefoons en tablets voor medewerkers regel. Daarnaast ben ik presentator van Hallo Thuis. Ik ben één van de gezichten van de serie Lijf & Liefde. Daardoor heb ik wel eens gehad dat ik bij een cliënt kwam die me daarvan herkende. Dat zijn leuke momenten om mee te maken. Ook ben ik betrokken bij Mo, een nieuwe website voor cliënten. Daarvoor doe ik redactioneel werk, zoals video’s editen en onderdelen op de website plaatsen.’

Ik doe vrijwilligerswerk bij PEC Zwolle, als gastheer bij het MiVa-vak.

‘Ik zing in een koor en acteer graag. Daarnaast doe ik vrijwilligerswerk bij PEC Zwolle, als gastheer bij het MiVa-vak. Dat is het vak waar mindervaliden de wedstrijd bekijken. Ik geef ze een kopje koffie of thee en help ze als ze iets nodig hebben. Ook begeleid ik daar de verslaggevers die live verslag doen voor blinde en slechtziende supporters. Ze hebben een oortje in en kunnen zo de wedstrijd meekrijgen. Het is een wisselende tijd als fan van PEC, maar als het zo doorgaat zijn we in de zomer weer gepromoveerd. Dat is heel leuk.’

‘Daarnaast help ik in de kerk van het Leger Des Heils in Zwolle. Ik zorg daar achter de schermen voor de livestream. Die bereid ik voor en zet ik klaar. Dat doe ik ook wel eens voor nationale projecten van het Leger Des Heils. Dat zijn belangrijke evenement die plaatsvinden, zoals een grote dienst, een afscheid of welkom van een belangrijk persoon of een feest. Het kan van alles zijn.’

Het is mijn droom om een keer naar Disneyland in Anaheim en Disney World Orlando te gaan.

‘Buiten het werk en vrijwilligerswerk om, vind ik het fijn om thuis Disney-films te kijken. Ik ben een fanatieke Disney-fan. Mijn hele huis staat vol met Disney-beelden en ik ben al meerdere keren naar Disneyland Parijs geweest. Daar ben ik zelfs verloofd. Het is mijn droom om een keer naar Disneyland in Anaheim – bij Los Angeles – en Disney World Orlando te gaan. In Anaheim is het eerste park ontstaan en daar heeft Walt Disney zelf nog rondgelopen. In de andere parken is dat niet zo, dus naar Anaheim wil ik echt een keer toe.’

Gerelateerde berichten