Bij DigiContact kan ik mijn verhaal kwijt

Een gesprek met Malu, ervaringsdeskundige bij zorgaanbieder Amarant en gebruiker van DigiContact.

Het is denk ik al een jaar geleden dat ik ben gestart met DigiContact. Het was hartstikke leuk om mee te doen aan de pilot. Ik kreeg een Ipad, waar we mee konden inbellen. In begin was dat wel even wennen. Je krijgt verschillende mensen aan de lijn, en die moet je eerst even leren kennen. Nu ben ik eraan gewend.

Het werkt heel eenvoudig

Op de Ipad zie je een rode knop en als je die aanklikt krijg je iemand van DigiContact aan de lijn. Dan begin je gewoon een gesprek. Over hoe je week was en wat je plannen zijn. Het geeft je extra ondersteuning op een moment dat je iets meemaakt, waar je niet op voorbereid bent. Op vrijdag om half 9 ’s avonds heb ik mijn wekelijkse belafspraak. Tussendoor bel ik ook weleens als ik ergens niet meer uitkom of me emotioneel voel. Het geeft mij rust dat je een hulplijn kan inschakelen als het nodig is.

Laatst was de lift in ons gebouw defect, dan ben je even in paniek

Een voorbeeld daarvan is een situatie waar ik laatst mee geconfronteerd werd. De lift in ons gebouw deed het niet meer. Dan ben je even in paniek. Ik heb eerst geïnformeerd waar ik naartoe moest bellen en toen heb ik geregeld dat er een monteur kwam. Daarna heb ik toch wel even met DigiContact gebeld. Ik was onder de indruk, omdat het iets was waar ik geen controle over had. Ik dacht: ‘Ja, je weet maar nooit wanneer die monteur komt, je kan anders niet naar je appartement komen.’ Dat is een voorbeeld waarbij ik een keertje extra heb gebeld, buiten mijn wekelijkse vaste afspraak om. Dat mag ook gewoon hoor. 

Ik kan wel met vriendinnen praten, maar dat is toch anders

Als ik DigiContact bel kan ik in het begin nogal onrustig zijn. Dan proberen ze je eerst even te kalmeren omdat je anders ook niet kan praten. En dan vertel ik mijn verhaal. Het helpt wel hoor. Dan ben ik even weer terug op aarde. Voordat DigiContact er was had ik alleen één keer per week een afspraak met mijn persoonlijk begeleider, bij mij thuis. Ik kon tussendoor wel met vriendinnen praten, maar dat is toch anders dan een gesprek met begeleiders. Die zijn onafhankelijk, dus dat praat gemakkelijker. Ze hebben geen mening of oordeel. Je kan er echt je ei kwijt. Mijn persoonlijk begeleider komt nog altijd elke week, daar verandert niets aan. Als aanvulling kan ik daarnaast DigiContact bellen als het nodig is.

Ik praat met iedereen, maar er moet wel een klik zijn

Ik denk dat iedereen weleens een hulplijn kan gebruiken. Als je vast zit in je gedachten, dan is het fijn dat je er even over kunt praten. Dat doe ik het liefst met iemand die er onafhankelijk in zit. Het geeft rust dat DigiContact er is. Ik ben bijvoorbeeld zelf heel bang om plotseling ziek te worden. Soms kan ik ineens in paniek zijn. Dan is het fijn dat je met iemand kunt bellen om te overleggen. Ik heb geen vaste contactpersoon bij DigiContact. Ik praat met iedereen heel open over waar ik mee zit, en vind dat ook geen probleem. Er moet natuurlijk wel een klik zijn, maar dat geldt ook voor een persoonlijk begeleider.

Het helpt om je stabieler te maken

Ik zou DigiContact aanraden aan mensen met een verstandelijke beperking, een psychische stoornis of oudere mensen die misschien eenzaam zijn. Het helpt om mensen stabieler te maken in allerlei situaties. Daar vind ik DigiContact heel sterk in. Het is echt een verademing. Vorige week vrijdag heb ik voor het laatst gebeld met DigiContact. We hebben gewoon lekker gekletst over wat ik die week gedaan heb en wat mijn plannen zijn voor de komende week. Dat was een leuk gesprek, want ik ga lekker carnaval vieren!

Gerelateerde berichten