Eerst moesten we toch een drempel over

Liesbeth de Wild is locatiemanager op locatie De Gracht in Monnickendam. Ongeveer een half jaar geleden is hier DigiContact geïntroduceerd. Ze vertelt over de ervaringen van haar team. 

Vier woningen onder de kerktoren

We bevinden ons op een pittoreske locatie middenin het centrum van Monnickendam. Liesbeth vertelt: ‘We hebben vier panden naast elkaar die doorgebroken zijn. Beneden is het mooi, gezellig, met prachtige woonkamers. We hebben een grote, zonnige tuin met uitzicht op de kerk van Monnickendam. Boven is het niet meer van deze tijd. Ik noem het altijd de kinderkamers. Onze bewoners hebben één kleine kamer en eigenlijk gebruiken ze die alleen om te slapen. Voor de rest zijn ze overdag vaak beneden.’ 

‘Bij ons wonen vitale ouderen met een verstandelijke beperking en een aantal jongere mensen met een licht verstandelijke beperking. Er zijn drie huiskamers. De ouderengroep maakt meer gebruik van de ene huiskamer en de jongeren meer van de andere. We hebben bewoners die ook zelf koken. Een aantal zoekt op dit moment werk. De groep bewoners is divers. We begeleiden daarnaast ook mensen die in een zelfstandig appartement in Monnickendam wonen.’ 

Goed zorgpersoneel vinden is soms lastig. DigiContact bood uitkomst

Op de vraag wat de aanleiding was om te starten met DigiContact, antwoord Liesbeth: ‘Ik kom uit een andere branche, dus niet uit de zorg. Op 1 september 2019 ben ik gestart in Monnickendam en heb ik mij verdiept in alles wat op mijn pad kwam. In januari ben ik in contact gekomen met DigiContact en ik was hier meteen enthousiast over. Op het moment dat een van de begeleiders een andere baan kreeg, ben ik gaan bespreken binnen ons team hoe we haar het beste konden vervangen. Dat is best lastig in de huidige tijd. We vroegen ons af of DigiContact ons daar deels bij zou kunnen ondersteunen. Ik heb contact gezocht met Lisa van Duijn, een projectleider bij DigiContact. Zij is bij ons geweest om uit te leggen wat DigiContact precies inhoudt en hoe het ons zou kunnen helpen.

Wat waren je gedachten na deze voorlichting? Liesbeth: ‘Er woont hier een aantal mensen waarbij niet de hele dag begeleiding aanwezig is. Dat is wel zo bij de ouderengroep, maar niet bij de mensen met een licht verstandelijke beperking. Op de momenten dat er geen begeleiding is, kan het heel fijn zijn dat zij terug kunnen vallen op DigiContact. Bijvoorbeeld in de avonden of in het weekend of als zij op de fiets zelf ergens naartoe gaan en daar voor een probleem staan. Ze hebben dan de mogelijkheid om meteen te bellen en hulp en ondersteuning te krijgen.’ 

Ondersteuning op afstand bij dagelijkse handelingen

‘Ik denk dat het zowel voor bewoners als voor begeleiders voordelen biedt. De begeleider kan intensiever bezig zijn met het echte begeleiden. De echte gesprekken voeren. Bij handelingen die meer standaard zijn, zoals bijvoorbeeld iemand ondersteunen bij het volgen van het dagritme (opstaan, tandenpoetsen, op tijd naar het werk gaan), kan DigiContact heel goed helpen.

DigiContact kan ook ondersteuning bieden bij intensievere gesprekken, maar daar moeten wij nog mee oefenen en meer ervaring mee opdoen. Ik zie het nu vooral ter ondersteuning van de begeleiding.’ 

Eerst moesten we toch een drempel over

Hoe ging de implementatie? Liesbeth: ‘Op het moment dat we DigiContact voor het eerst bespraken, waren de reacties enigszins terughoudend. Het kan toch niet zo zijn dat iemand vanachter een scherm mijn bewoner kan helpen? Dat moet ik toch doen?  Ik moet er hier voor de bewoners zijn. Die drempel moet je over met je team, dat heb ik wel zo ervaren. Lisa heeft daar als projectleider een positieve rol in gespeeld door dit uit te leggen en voorbeelden te delen. Vervolgens is het goed om het dan ook gewoon te gaan proberen.’

Door de Coronatijd zijn we niet zover gekomen als we hadden gewild. Dat neemt niet weg dat we blij zijn met de eerste stappen die we gezet hebben. We zetten DigiContact vooral in als ondersteuning van de fysieke begeleiders. Waar kan DigiContact de begeleider werk uit handen nemen? Zodat het werk wat de begeleider hier face to face doet eigenlijk alleen maar leuker wordt. De begeleider kan het echte gesprek voeren met de bewoner en daar ook volop de tijd voor nemen. Er is meer aandacht voor het maken van afspraken en ontwikkelingsvraagstukken.’ 

Ook voor begeleiders is het fijn om een hulplijn te kunnen inschakelen

‘In situaties dat je er als begeleider alleen voor staat, bijvoorbeeld in het weekend, kan DigiContact gebeld worden. Dat hebben wij een paar keer gedaan. Kortgeleden hebben we een ervaring gehad met Corona. We hadden op een zondag een mogelijke besmetting. DigiContact heeft ons heel goed geholpen om alles te regelen wat op dat moment nodig was. Iets langer geleden hadden we een situatie met een deur die niet meer op slot kon. Dat is best heel lastig hier. Hoe ga je de nacht dan in?  Ook toen is er geschakeld met DigiContact, die vooral even helpt om mee te denken. Samen kom je vaak verder dan alleen en ook in dit geval ontstond er een goede oplossing.’ 

Maak het bespreekbaar en begin klein

‘Als ik mijn collega’s zou mogen adviseren dan zou ik zeggen; Begin met het bespreekbaar te maken binnen je team. Voel je weerstand, nodig dan de projectleider van DigiContact uit. Ga het er dan nog weer eens samen over hebben. Wat ik merkte is dat er een paar mensen in het team waren die dachten: ‘Hé, misschien kan het me wat bieden’. Probeer het dan klein, met één of twee bewoners. Ga het ervaren en je zult zien dat de andere bewoners haast jaloers worden op degene die DigiContact hebben. Zij willen het dan ook. Ja, en dan heb je al snel een sneeuwbaleffect.’ 

We spraken ook met begeleider Peter Meurs. Lees hier zijn verhaal.

Gerelateerde berichten