Ervaringsverhalen

Koen | zorgmanager Sociaal Domein bij Amarant

Koen is manager sociaal domein bij Amarant

‘DigiContact betekent voor mij een andere vorm van zorg verlenen. We komen altijd op afspraak bij mensen thuis. Nu hebben onze cliënten de mogelijkheid om op hun uur en tijd contact te maken met de begeleiders van DigiContact. Dat biedt veel voordelen. Als je als cliënt alle vragen uit moet stellen, kunnen ze hoger oplopen. Doordat zij via DigiContact hun vragen meteen kunnen stellen, kan dit voorkomen worden. Onze begeleiders die bij de mensen thuiskomen, hebben daardoor veel minder brandjes te blussen.’

Bekijk hier de introductievideo en het hele interview met Koen.

Johan | cliënt bij Philadelphia

Johan is cliënt bij Philadelphia

‘Af en toe bel ik in met de iPad. Als het goed gaat en wil bespreken wat me bezighoudt. Maar ook op de moeilijke momenten wanneer ik me emotioneel en machteloos voel. De dingen die ik dan zie en voel zijn voor de ander moeilijk te begrijpen. Ik ervaar op deze momenten een soort energie die als lichtflitsen op mij af komen. Het lijkt alsof ik een aai over mijn bol krijg en vervolgens een klap in mijn gezicht. Het klinkt vaag, maar ik weet me dan echt geen raad. Hierdoor word ik afgeleid waardoor mijn aandacht van mijn eigen paniek verschuift naar het hier en nu. Dit heb ik nodig om helder na te denken.

Aan tips en oplossingen heb ik niets,  maar een luisterend oor geeft me rust. Ik voel me in onze gesprekken serieus genomen. DigiContact is er niet altijd geweest. Voor die tijd zocht ik mijn oplossing in de drank. Dit weten zij ook. Op de moeilijke momenten vragen ze hier ook naar. Dit is niet altijd makkelijk, maar ik weet dat zij mij niet veroordelen. Ik heb dit ook wel echt nodig om een terugval te voorkomen. Want dat gevaar ligt altijd op de loer.’

Winnie | ambulant begeleider bij Amarant

Winnie is ambulant begeleider bij Amarant

‘Laatst hoorde ik van een collega het voorbeeld van een cliënt die een brief kreeg dat ze de meterstanden moest doorgeven. Normaal gesproken zou zij haar begeleider daar gerust voor bellen met de mededeling: ‘Je moet nu komen, want ik moet dat nu doorgeven.’ Terwijl je dat best een paar dagen later ook nog kan doen. Wanneer een cliënt in zo’n situatie DigiContact belt, nemen zij de brief met de cliënt door en blijkt dat ze hem kunnen laten liggen tot de begeleider komt.

De spanning rondom zo’n brief, maar ook in de relationele sfeer of werkomgeving, kan soms snel oplopen. Dat moet dan ook heel snel opgelost worden, wil het niet escaleren. Voor mij persoonlijk is de toegevoegde waarde van DigiContact dat het mij rust geeft. Ik weet dat cliënten er niet alleen voorstaan, maar ergens terecht kunnen als er iets gebeurt. Dat zorgt ervoor dat ik na mijn werkdag met een gerust hart de deur achter mij dicht kan doen.’

Bekijk hier de introductievideo en het hele interview met Winnie.

Marie | cliënt bij Philadelphia

Marie is cliënt bij Philadelphia

‘Mijn man Joop lijdt sinds kort aan dementie. Ik  merk dat ik hier moeite mee heb. Hij is totaal anders geworden en elke dag neem ik een beetje meer afscheid van mijn man die ik altijd heb gekend. DigiContact zegt dan dat ik alles goed heb geregeld en dat ik goed omga met de situatie. DigiContact stimuleert me om contact met mensen te blijven zoeken en erover te praten.’

Malu | ervaringsdeskundige en cliënt bij Amarant

Malu is ervaringsdeskundige bij Amarant

‘Als ik DigiContact bel kan ik in het begin nogal onrustig zijn. Dan proberen ze je eerst even te kalmeren omdat je anders ook niet kan praten. En dan vertel ik mijn verhaal. Het helpt wel hoor. Dan ben ik even weer terug op aarde.

Voordat DigiContact er was had ik alleen één keer per week een afspraak met mijn persoonlijk begeleider, bij mij thuis. Ik kon tussendoor wel met vriendinnen praten, maar dat is toch anders dan een gesprek met begeleiders. Die zijn onafhankelijk, dus dat praat gemakkelijker. Ze hebben geen mening of oordeel. Je kan er echt je ei kwijt. Mijn persoonlijk begeleider komt nog altijd elke week, daar verandert niets aan. Als aanvulling kan ik daarnaast DigiContact bellen als het nodig is.’

Bekijk hier de introductievideo en het hele interview met Malu.

Pascalle | ervaringsdeskundige en cliënt bij Amarant

Pascalle is ervaringsdeskundige bij Amarant

‘Sinds vorig jaar doe ik mee aan de pilot met DigiContact. In het begin dacht ik: ‘Ja, DigiContact, leuk, maar waar blijft de persoonlijk begeleider dan?’ Dat was mijn grootste angst. Als het goed zou gaan, dat dan de persoonlijke begeleiding zou wegvallen. Maar dat is gelukkig niet zo. Je moet het zien als een aanvulling. Ik vind het wel heel gemakkelijk. Stel dat ik straks thuiskom en er is iets, en ik kan mijn begeleider niet bereiken, dan heb ik wel altijd iets achter de hand. Dan kan ik door DigiContact te bellen toch even wat rustiger worden.’

Bekijk hier de introductievideo en het hele interview met Pascalle.

Deze organisaties gingen u voor:

Deze website maakt gebruik van cookies om je een zo goed mogelijke gebruikerservaring te geven.
Ga hiermee akkoord door op accepteren te klikken.