We zijn op een pittoreske locatie middenin het centrum van Monnickendam. Liesbeth vertelt: ‘We hebben vier doorgebroken panden naast elkaar. Beneden is het mooi, gezellig, met prachtige woonkamers en een grote, zonnige tuin met uitzicht op de kerk van Monnickendam. Onze bewoners hebben boven een kamer, maar eigenlijk gebruiken ze die alleen om te slapen. Voor de rest zijn ze overdag vaak beneden.’
‘Bij ons wonen vitale ouderen met een verstandelijke beperking en een aantal jongere mensen met een licht verstandelijke beperking. Er zijn drie huiskamers. De ouderengroep maakt meer gebruik van de ene huiskamer en de jongeren meer van de andere. We hebben bewoners die zelf koken, een aantal zoekt op dit moment werk.. De groep bewoners is divers. En daarnaast begeleiden we ook nog mensen die in een zelfstandig appartement in Monnickendam wonen.’
“Goed zorgpersoneel vinden is lastig in de huidige tijd. We vroegen ons af of DigiContact kon ondersteunen.”
Op de vraag wat de aanleiding was om te starten met DigiContact, antwoordt Liesbeth: ‘Ik kom uit een andere branche, niet uit de zorg. Dus toen ik in september 2019 in Monnickendam begon, verdiepte ik mij in alles wat op mijn pad kwam.' Zo kwam ze in januari in contact met DigiContact. 'Ik was meteen enthousiast.'
Het balletje begon pas echt te rollen toen een van de begeleiders een andere baan kreeg. 'Goed zorgpersoneel vinden is best lastig in de huidige tijd. We vroegen ons daarom af of DigiContact ons kon ondersteunen.' Ze contact met Lisa van Duijn, de commercieel manager van DigiContact. 'Zij kwam bij ons langs om uit te leggen wat DigiContact precies inhoudt en hoe het ons kon helpen.'
“Met DigiContact kunnen onze begeleiders intensiever bezig zijn met het echte begeleiden”
De uitleg van Lisa gaf Liesbeth genoeg vertrouwen om het te proberen. En nu, een half jaar later, is DigiContact helemaal ingeburgerd bij Philadelphia Monnickendam. Liesbeth: 'We zetten DigiContact vooral in als ondersteuning van de fysieke begeleiders. Waar kan DigiContact de begeleider werk uit handen nemen? Zodat het werk wat de begeleider hier face-to-face doet eigenlijk alleen maar leuker wordt. De begeleider kan het echte gesprek voeren met de bewoner en daar ook volop de tijd voor nemen.
De DigiContact-begeleiders helpen ondertussen bij handelingen die meer standaard zijn, zoals bij opstaan, tandenpoetsen of op tijd naar werk gaan. En ze geven houvast wanneer bewoners niet bij de fysieke begeleiding terecht kunnen. 'Bijvoorbeeld in de avonden of in het weekend of als ze zelf op de fiets ergens naartoe gaan en voor een probleem staan. Ze kunnen meteen bellen en ondersteuning te krijgen.’
Begeleiders kunnen ook zelf bellen voor hulp of advies. Als ze er alleen voor staan bijvoorbeeld. 'Dat hebben wij een paar keer gedaan', zegt Liesbeth. 'Zo hadden we kortgeleden op een zondag een mogelijke besmetting met corona. DigiContact helpt ons dan om te regelen wat op dat moment nodig is. En een tijdje terug was er een deur die niet meer op slot kon. Dat is best heel lastig hier. Hoe ga je de nacht dan in?' Ook toen dacht iemand van DigiContact mee. 'Samen kom je vaak verder dan alleen en ook in dit geval ontstond er een goede oplossing.’
“Ga het ervaren en je zult zien dat de andere bewoners haast jaloers worden op degene die al DigiContact hebben”
Ondanks haar eigen initiële enthousiasme, was werken met DigiContact in het begin best even wennen. Liesbeth: ‘Toen we DigiContact voor het eerst met elkaar bespraken, waren de reacties enigszins terughoudend. Het kan toch niet zo zijn dat iemand vanachter een scherm mijn bewoner kan helpen? Dat moet ik toch doen? Die drempel moet je over met je team, dat heb ik wel zo ervaren.' Hoe je over die drempel heen komt? Dat kost vooral even tijd. 'En Lisa heeft daar als projectleider een positieve rol in gespeeld met uitleg en praktijkvoorbeelden. Vervolgens is het goed om het gewoon maar te gaan proberen.'
‘Als ik mijn collega’s zou mogen adviseren dan zou ik zeggen; Begin met het bespreekbaar te maken binnen je team. Voel je weerstand, nodig dan iemand van DigiContact uit. Ga het er nog weer eens samen over hebben. Wat ik merkte is dat er een paar mensen in het team waren die daardoor toch dachten: "Hé, misschien kan het me wat bieden". Probeer het vervolgends klein, met één of twee bewoners. Ga het ervaren en je zult zien dat de andere bewoners haast jaloers worden op degene die al DigiContact hebben. Zij willen het dan ook. Ja, en dan heb je al snel een sneeuwbaleffect.’